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콘크리트 베썰; ‘중국 하우스 비전’의 실험 주택 

Atelier FCJZ | 아뜰리에 FCJZ

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Concrete Vessel is an experimental house designed by FCJZ for the China House Vision exhibition – curated by the renowned Japanese designer Kenya Hara – which is currently on view in Beijing. The architects’ corporate partner is Haier, a popular Chinese home appliance brand.

중국 건축가 융호창이 이끄는 건축 스튜디오, FCJZ 아틀리에가 ‘콘크리트 베썰’이란 이름의 실험 주택을 선보였다. 이 집은 일본의 디자이너, 켄야 하라가 전시 책임을 맡은 ‘2018년 중국 하우스 비전 전시회’에 출품되기도 했다. 
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중정이 딸린 베이징 전통 주택 스타일을 차용하고, 집 가운데에 아트리움 식으로 자연적 요소를 살짝 끌어들였다. 그러나 전통 주택과 다른 점이라면, 이곳에서는 내부와 외부 사이의 경계를 완전히 없앴다는 것이다. 분명 중정은 집 내부에 있지만, 전체 건물에서 빠질 수 없는 필수 요소로 작용한다.

순환식 구조의 거실이 중정을 감싼 형태로, 필요할 경우 파티션을 쳐서 2~4개의 방을 만들 수도 있다. 생활에 필요한 모든 전자 장치들은 중정을 사이에 두고 카운터 모양으로 생긴 가구 내에 빌트인 식으로 설치하거나 바닥에 매몰했다.
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As the theme of House Vision is about future living, the architects began to imagine a house that would truly embrace a nature that is defined by fresh air, natural light, living plants, and blue sky, which have become scarce commodities in present day – but which also maintains the privacy required of domestic life.

Built upon the notion of a traditional Beijing courtyard house, the architects aimed to bring a bit of nature to the center of an otherwise introverted dwelling typology, in the form of an atrium. However, in this version of a courtyard house, the boundaries between the interior and exterior spaces can be completely opened up; the courtyard is literally inside the house and becomes an integral part of the architecture.

A continuous living space wraps around the courtyard and can be divided into two to four rooms by sliding partitions if such needs rise. Meanwhile, all necessary electronics are totally integrated into the building system in the form of two counters and underground equipment.
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The structural system consists of steel columns along the periphery of the building with a cantilevered roof and eaves around the central courtyard. The material used on all surfaces inside and outside of the building, including the casings for the appliances as well as furniture, is a 3mm thin Glass Fiber Reinforced Concrete (or GRC), made from recycled construction debris. Its thinness makes this material very lightweight and its porosity creates a living environment that breathes and filters the air while allowing light to percolate through.

The project team named the building Concrete Vessel to prompt the exhibition visitors to discover how concrete has evolved into a new substance, one that no longer necessarily cuts off the connection between life and nature, but on the contrary, helps to create a friendly interface.
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집 주변부와 캔틸레버식 지붕, 중정을 둘러싼 처마를 철재 기둥이 떠받친 구조다. 전자 장치가 들어있는 케이스와 가구를 비롯한 건물 내·외부 모두 공사 잔해를 재활용한 3mm 두께의 얇은 유리섬유강화시멘트(GRC)를 사용했다. 소재 특성상 얇고 가벼우며 투과력이 좋아 공기의 순환이 쉽고 빛도 잘 들어온다.

설계팀은 이 건물을 ‘콘크리트 베썰’이라 이름지었다. 이곳을 찾는 방문객들에게 콘크리트의 새로운 면모를 발견하게 해주려는 의도에서다. 이 집에서 콘크리트는 인간의 삶과 자연 사이의 훼방꾼이 아니라, 친근한 환경을 만들어주는 재료다.

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Project: Concrete Vessel / Location: Chaoyang Qu, China / Architects: Atelier FCJZ / Lead architect: Yung Ho Chang / Area: 184.0m2 / Category: Arts & Architecture / Collaborators: Haier / Landscape architecture: Original Ecology Landscape Co., Ltd. / Structure consultation: Minsheng Xu / Project Year :2018 / Photographs: ©Fangfang Tian (courtesy of the architect); courtesy of the Hair; courtesy of the Japan Design Center