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빙산의 일각을 닮은 룩셈부르크 에흐큘 주택 

2001

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Luxembourg-based architectural practice, ‘2001’, has completed Hercule, a monolithic concrete single-family house in Mondorf-les-bains, in the South of Luxembourg.

Named after local hero John “Hercule” Gruen for its robust strength, the volume emerges fiercely from the ground like the tip of an iceberg: the stepping of the plot – a residual portion of land situated between an old farmhouse and a suburban villa – drove the design and breathed a strong sense of grounding into the site.

룩셈부르크 남부 몬도르프레뱅에 콘크리트로 이루어진 단독 주택 ‘에흐큘’이 들어섰다.
이 지역에는 ‘존 그루엔’이라는 상징적인 인물이 존재한다. 19세기 말에서 20세기 초 사이에 활동했던 그루엔은 당시 룩셈부르크에서 가장 힘이 센 인물로 이름을 떨쳤고, ‘헤라클레스’의 불어식 이름인 ‘에흐큘’로 불렸다. 그는 각종 서커스나 공연에서 다양한 차력 퍼포먼스를 선보이며 많은 이들의 관심을 받았다. 에흐큘 주택은 이 지역의 영웅이자 강인함의 상징인 그루엔의 별명을 따라 붙인 이름이다.

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에흐큘 주택은 빙산의 일각처럼 날카롭게 땅을 가르고 솟아난 모습이다. 농가와 교외 빌라 사이 빈 땅에 위치한 입지 조건 덕분에 토지와 끈끈한 유대감을 형성하고 있다.

3층 규모의 주택은 지형적인 제약을 거부하고 맞서는 대신 경사진 지형에 순응하고 이를 충분히 활용하고 있다. 지하에는 주차장, 입구, 옷장, 세탁실, 운동 시설 및 스파, 와인 저장고, 부엌, 그리고 식당과 거실 등 기능적인 공간이 자리한다. 14 x 6m 면적의 한 공간에 식당과 거실을 배치하고, 한쪽 벽에는 전면 창을 내어 남서쪽 테라스로 직접 나갈 수 있게 했다.

같은 면적의 1층과 2층에는 화장실과 침실이 들어서 있다. 땅 위로는 이 두 개의 층만 드러나 있어 외관은 매우 간결하다. 지상에서 보이는 건물의 면적을 최소화하여 사생활을 철저히 보호했다.
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Rather than working against the topographical constraint, the natural context helped to determine the layout of the home’s three levels as they step down the slope. The basement gathers together all the technical functions, including the garage, the entrance, the wardrobe, the laundry room, the fitness and spa area, the wine-cellar and the kitchen, as well as the dining room and the living area – both of which are arranged in a single space of 14 x 6m and are open completely on the south-west side via a patio.

These dimensions are repeated on the upper two floors, which accommodate the bedrooms and bathrooms. Designed according to an essential aesthetic, they are included in a compact volume that represents the only visible part of the building from street level. In this way, the architects attained maximum privacy and minimized the building’s visual impact over-ground.
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Different approaches define the façades. To the south, a blind Béton brut wall works as a beam for the upper two floors, in order to prevent the need for a column in the living room. The north elevation presents punctual openings onto the garden, framing different landscape elements through furniture-windows. The east and west façades, oriented towards the street and the garden, are treated as curtain walls with a solar protective glass. Reflecting both suburban and landscape contexts, the house blends in with its surroundings.

The radicalism of the project is further expressed through the lack of finishing: “The project results in a multifaceted artefact, an architectural bastard, dealing with the context complexity and defining vital spaces for a young family in the 21st century”, asserts Philippe Nathan, founder of 2001.
Only the main structural elements are visible, and are enhanced through the use of formwork or sanding. The resulting austerity, which is unusual for contemporary domestic standards, underlines the essence of the project: the minimal quality of the interiors fosters a relationship with the context. The design facilitates the appropriation and the application of timeless architecture by the residents in their daily lives.
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외관은 다양한 방식으로 마감했다. 남측 벽은 가공하지 않은 콘크리트를 타설하여 지상층을 지지하는 구조 벽으로 활용했다. 덕분에 내부에는 기둥 없이 시원하게 트인 거실을 구현할 수 있었다. 북측 전면에는 정원으로 통하는 여러 개의 창을 설치하여 다채로운 풍경을 집 안으로 들인다. 각각 도로와 정원을 바라보고 있는 동측과 서측 전면에는 자외선을 차단하는 유리로 된 커튼월을 설치했다. 주택은 도시와 전원의 풍경에 자연스럽게 녹아 있다.

이 집의 가장 큰 특징은 인공물과 반 건축적인 요소들이 적절한 조화를 이루고 있다는 것이다. 입지적인 제약을 받아들이고 재해석하여 현대의 젊은 가족의 개성과 생활 방식을 존중하는 공간을 만들어 냈다.

거푸집의 사용과 샌딩 작업을 통해 주요 구조 요소들을 시각적으로 부각했다. 보통의 가정집과 달리 철저히 절제하며 주택의 본질을 강조한다. 주변 환경과 자연스레 조화를 이루고자 내부는 최대한 단순하게 마감했다. 오랜 세월이 흘러도 거주자들이 변함없이 평온한 일상생활을 유지할 수 있는 안식처가 되어 줄 것이다.
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Project: Hercule / Location: Mondorf-les-bains, Luxembourg / Architect: 2001 / Partners: Philippe Nathan, Sergio Carvalho / Project architect: Julie Moret / Gross floor area: 446m2 / Completion: 2018.9 / Photograph: ©Maxime Delvaux(courtesy of the architect)